Aktualnie coraz rzadziej korzystamy z zabezpieczeń na wypadek przebicia opony. Jest to podyktowane faktem, że coraz ciężej jest „złapać gumę”. Dzieje się to głównie za sprawą o wiele lepszego stanu dróg oraz opon, które są znacznie wytrzymalsze, dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym.
Coraz częściej rezygnujemy z zabezpieczeń w przypadku uszkodzenia opony, preferujemy wezwanie lawety, która przetransportuje nasz samochód do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Jednak zdarza się, że nie mamy przy sobie środków pieniężnych na opłacenie usługi pomocy drogowej, uszkodzimy oponę w nocy lub w obszarze, gdzie ciężko o szybką pomoc. Z tego powodu, warto w dalszym ciągu wozić ze sobą w samochodzie koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Poznanie wszelkich rozwiązań na wypadek uszkodzonej opony, pozwoli nam wybrać optymalne do osobistych potrzeb.
Koło zapasowe
Dawniej były oczywistym standardem, obecnie to rozwiązanie jest preferowane w minimalnym stopniu. Koła zapasowe zajmują sporo miejsca w bagażniku oraz dużo ważą. Ich waga przekłada się na spalanie w małym stopniu, ale po przebyciu tysięcy kilometrów, może okazać się, że naraziliśmy się na znaczne i niepotrzebne koszty. Większość producentów samochodów, nawet nie przewiduje odpowiedniego miejsca w bagażniku, do którego zmieścimy koło zapasowe.
Mimo swoich wad, koło zapasowe po założeniu pozwoli nam na kontynuowanie jazdy z dowolną prędkością. Ponadto nie musimy się spieszyć z odwiedzinami w zakładzie wulkanizacyjnym, jakby to było w przypadku stosowania pozostałych rozwiązań. Koła zapasowe najczęściej są wykorzystywane przez właściciel terenowych pojazdów.
Koło dojazdowe
Jest znacznie mniejsze i lżejsze od kół zapasowych. To jedno z najczęściej stosowanych zabezpieczeń na wypadek uszkodzeń opony przez producentów samochodów. Za sprawą tego rozwiązania, mamy dostęp do większej przestrzeni w bagażniku oraz uzyskujemy mniejsze spalanie. Niestety koło dojazdowe umożliwia zazwyczaj jazdę z maksymalną prędkością wynoszącą około 80 km/h. To ograniczenie nie jest problemem, jeżeli poruszamy się w mieście, aczkolwiek będzie uciążliwe, w przypadku gdy podróżujemy drogą ekspresową lub autostradą.
Zestaw naprawczy / uszczelniacz / opona w sprayu
Rozwiązanie to możemy znać pod wieloma nazwami, aczkolwiek zawsze chodzi o to samo. Stosując zestaw naprawczy wprowadzamy przez wentyl opony do środka substancję uszczelniającą, która umożliwia dalszą podróż. Zestaw naprawczy do opon nie zajmuje zbyt wiele miejsca w bagażniku oraz jest dobrym rozwiązaniem dla osób niepotrafiących samodzielnie wymienić koła. Niestety uszczelniacz to również dużo wad i ograniczeń.
Przede wszystkim umożliwiają przebycie jedynie od 8 do 25 kilometrów (wartości te są różne w zależności od wskazań producenta). Prócz tego najczęściej po zastosowaniu uszczelniacza, nie powinniśmy przekraczać prędkości 40 km/h. Opona w sprayu nie pomoże nam, jeżeli uszkodzenie okaże się zbyt duże. Ponadto wiele zakładów wulkanizacyjnych może odmówić naprawy opony po zastosowaniu zestawu naprawczego.
Opony run flat
Za wyborem opon typu run flat przemawia nie tylko brak potrzeby wożenia ze sobą kół dojazdowych / zapasowych lub zestawów naprawczych, ale również inne korzyści. Opony run flat pozwalają po przebiciu na kontynuowanie jazdy z prędkością około 80 km/h, przez odcinek od 80 do 150 kilometrów (w zależności od tego, jaki model opon wybraliśmy). Oprócz faktu, że nie jesteśmy zmuszeni wymieniać koła, ogumienie to zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa. Stosując opony run flat nie musimy obawiać się utraty panowania nad pojazdem, podczas przebicia ogumienia. Nie jesteśmy również zmuszeni zmieniać koło w niebezpiecznym miejscu (np.: na autostradzie lub słabo oświetlonym odcinku trasy). Zaletą ogumienia run flat jest ogólnie lepsza wytrzymałość. Okażą się bardziej odporne na przypadkowe najeżdżanie krawężników lub dziur w jezdni.
Nim wybierzemy opony typu run flat – pamiętajmy, że stosowanie ich to również pewne wady. Głównym minusem jest wyższa waga oraz cena ogumienia. Nie każdy zakład wulkanizacyjny będzie w stanie je założyć oraz ściągnąć. Niektóre modele nie są naprawialne, po przebiciu jesteśmy zmuszeni do kupna nowej opony. Opony run flat wpływają niekorzystnie na komfort podróży. Generują większy hałas, aniżeli zwykłe ogumienie, wykazują również gorsze parametry tłumienia. Wadą tych opon jest ponadto fakt, że znacznie szybciej się zużywają, przez swoją sztywność.